Meer reizigers en tevreden klanten in bussen Drenthe

Regio - Steeds meer reizigers maken gebruik van het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe en zijn goed te spreken over de kwaliteit ervan. Dat blijkt uit cijfers van het OV-bureau Groningen Drenthe en de landelijke OV-Klantenbarometer van 2016.

Het dashboard van het OV-bureau Groningen Drenthe laat positieve resultaten zien. Het aantal reizigers en het aantal kilometers per reiziger groeide vorig jaar met 5 procent, terwijl er in 2015 ook al groei was. De gezamenlijke busreizigers in Groningen en Drenthe maakten ongeveer 24,4 miljoen ritten en legden in totaal bijna 270 miljoen kilometer af.

Ruim 50 procent van alle reizigerskilometers werd vorig jaar afgelegd in Qliner en Q-link. De Qliner rijdt een rechtstreekse , snelle route tussen grote dorpen en steden en stopt bij een beperkt aantal haltes. Ook andere indicatoren laten een positief beeld zien. Naast gereisde kilometers, reizigersaantal en klanttevredenheid zijn dat punctualiteit, kostendekking en CO2 per reizigerskilometer.

Maatregelen in de dienstregeling, inzet van nieuw materieel en doorontwikkeling van bijvoorbeeld de Q-link formule hebben bijgedragen aan de positieve resultaten. Eind 2016 zijn opnieuw maatregelen genomen om de groei van reizigers, bijvoorbeeld door de instroom van MBO-studenten die met een studenten OV-kaart kunnen gaan reizen, te faciliteren.

Klantwaardering

Reizigers waarderen de bussen in Drenthe en Groningen met een 7,7 voor de stads- en streeklijnen en een 7,6 voor de Qliners 305 en 314 (ondergebracht in een aparte HOV-concessie). Alle Qliners samen en de Q-link lijnen zijn ook afzonderlijk onderzocht en scoren respectievelijk een 7,8 en een 7,7. De regionale trein in Groningen krijgt een 7.6 en de Vechtdallijnen in Drenthe een 7,7.

Met wat kleine verschuivingen blijft het totaalbeeld positief en waardeert de reiziger in beide provincies het openbaar vervoer met een cijfer dat boven het landelijk gemiddelde van 7,6 ligt. Dit blijkt uit de resultaten van de landelijke OV-Klantenbarometer 2016. De landelijke gemiddelde waardering kwam uit op een 7,6.

Onderzoek

In het najaar van 2016 vulden ruim 82.000 reizigers een schriftelijke enquête in tijdens hun reis met bus, tram, metro, regionale trein en boot. Dat gebeurde op 6.559 ritten in 70 onderzoeksgebieden, die nagenoeg overeenkomen met de concessiegebieden.

Meer resultaten zijn te vinden op www.crow.nl/ov-klantenbarometer2016.nl