Defensie breidt onderzoek verf NAVO-depots uit

Coevorden - Defensie breidt de twee onderzoeken naar chroomhoudende verf uit: een historisch onderzoek en een onderzoek naar de huidige veiligheid op voormalige NAVO-depots.

Het onderzoek wordt verbreed tot alle werkplaatsen bij Defensie waar gebruik is of wordt gemaakt van chroomhoudende verf. Dit alles na aanleiding nadat bij veel voormalig medewerkers van de NAVO-depots een vorm van kanker werd geconstateerd.

De chroomhoudende Camouflageverf CARC (Chemical Agent Resistant Coating) veroorzaakt mogelijk kanker. Ook bij de voormalige NAVO-depots in Coevorden, Ter Apel en Vriezenveen werd met deze verf gewerkt.

Ervaringen van oud-medewerkers

De GGD Zuid Limburg onderzoekt inmiddels de huidige veiligheid op de locaties Eygelshoven en Brunssum. Met het oog op de onrust onder het personeel van de overige locaties, en een aanvullend verzoek van de gemeenten Twenterand en Almelo, heeft het ministerie van Defensie de GGD’s Groningen, Drenthe en Twente inmiddels gevraagd om ook de overige locaties direct te onderzoeken. Ook ervaringen van oud-medewerkers worden bij het onderzoek betrokken.

(Oud-)medewerkers die gewerkt hebben met CARC of chroom VI, kunnen zich laten registreren bij het meldpunt van het ABP Zorgloket, 515 mensen hebben dat al gedaan. Ongeveer een vijfde heeft medische klachten. De melders worden op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen in de onderzoeken. In oktober volgen bijeenkomsten met alle (oud-)medewerkers.

Tegengaan van corrosie

Door de verbreding van de onderzoeken, heeft het ministerie van Defensie besloten een taskforce CARC en chroom VI in te stellen onder leiding van commodore b.d. Freek Groen. De taskforce richt zich volledig op het begeleiden van de onderzoeken en de communicatie naar de betrokkenen. Ook nu wordt er op verschillende locaties nog gewerkt met CARC en chroom VI. Het betreft werkzaamheden aan vliegtuigen, enkele wapensystemen en oud-defensiematerieel. Voor vliegtuigen, civiel en militair, is chroom VI-houdende verf een noodzakelijk middel om corrosie tegen te gaan en zo te voldoen aan de luchtwaardigheidseisen.

In de opslagplaats in Coevorden aan het Coevorder kanaal heeft van september 1985 tot december 1999 Amerikaans legermateriaal opgeslagen gelegen. Momenteel is het complex nog in gebruik door de Koninklijke Landmacht.