Burgemeesters tegen tolheffing: 'Tol: Nee, bedankt!!'

Meppen / Emmen / Coevorden - In Meppen maakten de burgemeesters Jan Erik Bohling (Meppen), Dieter Krone (Lingen) en Bert Bouwmeester (Coevorden) vanmiddag tijdens een persbijeenkomst duidelijk tegen tolheffing te zijn.

De mening wordt ondersteund door de burgemeesters Cees Bijl van Emmen en Jan Peter Bechtluft (Papenburg) die beiden niet aanwezig waren. Bouwmeester was er ondanks zijn vakantie wel.

Economische gevolgen

De burgemeesters toonden bij de ingang van de Marktkauf in Meppen een forse poster met de tekst ‘Tol Maut Nee bedankt!! Nein, Danke!!’ Zij willen hiermee duidelijk maken dat invoering van tol op alle Duitse wegen economische gevolgen in de grensregio heeft. De Duitse burgemeesters zullen hun mening kenbaar maken aan de regering in Berlijn.

Een paar weken geleden maakten Bouwmeester en Bijl en burgemeester Daniela Kösters van Samtgemeinde Emlichheim en burgemeester Thomas Berling van Nordhorn dat ook al duidelijk tijdens het bezoek van de ministers Ivo Opstelten van Nederlandse zijde en Boris Pistorius uit Duitsland.

Deel inkomen kwijt aan tol

Directeur Fabian Beyer van de Marktkauf in Meppen wil graag de actie van de burgemeesters ondersteunen. Veel van de klanten van de Marktkauf zijn afkomstig uit Nederland en ook komen veel Nederlanders in Lingen en Papenburg. Omgekeerd bezoeken veel Duitsers Nederlandse steden in het grensgebied. Bovendien hebben bedrijven werknemers van beide zijden van de grens. ‘Die zouden een deel van hun inkomen kwijt zijn aan tol’, aldus burgemeester Krone. Ook even de grens oversteken voor boodschappen doen of een attractie bezoeken, kost dan tolgeld.

'Een nieuwe slagboom'

Burgemeester Bouwmeester haakte daarop in: ‘We zijn al jaren bezig om belemmeringen tussen beide landen te slechten. Dat lijkt nu te worden tegengewerkt door invoering van de tol. Daarom ondersteunen wij als burgemeesters aan Nederlandse zijde graag het initiatief van de Duitse collega’s richting Berlijn.’ Krone vulde aan: ‘Op deze manier ontstaat een nieuwe slagboom, die tol heet.’ De drie burgemeester wezen op de gevolgen van tolheffing voor economische ontwikkeling, voor werknemers, toeristen en andere bezoekers.

Bouwmeester haalde in zijn toespraak het banenplan ‘Vierkant voor werk’ van de gemeenten Coevorden, Emmen, Hardenberg en Hoogeveen aan. Een onderdeel daarin is het uitbreiden van de samenwerking met Duitsland. Bovendien wordt daarin gewezen op de verschillen in regelgeving, die een grensoverschrijdende arbeidsmarkt belemmeren.

Inmiddels zijn ook gemeenten in onder andere Twente en de Achterhoek actief om zich uit te spreken tegen de tolheffing.

Hoogte tolheffing

De tolheffing voor personenauto’s is voorgesteld door de Duitse verkeersminister Dobrint. Hij wil de tolheffing in 2016 op alle Duitse wegen laten ingaan. De hoogte van de tolheffing is afhankelijk van de motorinhoud, leeftijd en milieuvriendelijkheid van de auto. Terwijl buitenlandse weggebruikers moeten gaan betalen, wordt de wegenbelasting voor Duitse automobilisten verlaagd. De Europese Commissie dringt er op aan buitenlandse weggebruikers niet te benadelen.