Grain Terminal enorme aanwinst

Coevorden – De Grain Terminal van Graaco op het Europark is geopend. Het agrologistieke centrum is gebouwd ten behoeve van Glencore, een multinational met een jaaromzet van 145 miljoen dollar per half jaar en heeft een kantoor in Rotterdam.

Alle genodigden gingen vanuit Emlichheim per trein van de Bentheimer Eisenbahn naar het terrein van Graaco, waarvoor een speciale lijn is aangelegd. Ben Blog van Graaco en directeur Joachim Berends van de Bentheimer Eisenbahn gaven uitleg over de geschiedenis. De aanwezigen waren het erover eens: de Grain Terminal is een enorme aanwinst.

Logistiek knooppunt

Eenmaal aangekomen voerde Peter van Zadelhoff van RTL Z gesprekken met diverse betrokkenen, zoals Ben Blog, gedeputeerde Henk Brink, Thom Heijselaar van Glencore en Rob Spierings van Dryport Emmen-Coevorden. ‘Ik ken Drenthe alleen van de mooie natuur, de fietspaden en Bartje, maar wist niet dat Coevorden een logistiek knooppunt is', aldus Van Zadelhoff.

Dat was koren op de molen voor Henk Brink. ‘Door de goede bereikbaarheid over weg, spoor en water  en de verbinding met Duitsland ligt heel Oost-Europa aan je voeten. Dat geeft positieve aandacht voor deze regio en daar zijn we trots op, ook als provincie Drenthe.’ Spierings voegde eraan toe, dat er capaciteit is om dagelijks ruim twintig treinen vanuit Rotterdam te laten rijden. Blog liet weten, dat er inmiddels twee verpakkingsinstallaties zijn en dat er nog wel ideeën voor uitbreiding zijn. ‘Er is al een businessplan gemaakt voor een menginstallatie. Trots ben ik zeker, maar de medewerkers vervullen mij met de meeste trots.’

De bijeenkomst werd opgeluisterd door muziek van het driemanschap De Zaak en het duo Lara Boode en Ron Saan.

Vervolgens werd een kijkje genomen in de grain terminal waar als openingshandeling het graan werd gestort. Gezien het stof, dat dit met zich meebracht, bleef het bij een kort bezoek. Tot slot werd het magazijn bekeken.

Diensten

Graaco bestaat inmiddels vier jaar en is gevestigd in het gebouw waarin voorheen Van der Graaf en later onder meer Penske was gehuisvest. Aandeelhouders in het bedrijf zijn Ben Blog, Joop van der Graaf, Ubbo Hempenius en Jo Koop en Ben Blog. Graaco biedt diensten als warehouse, logistieke oplossingen, vervoer over weg, spoor water, verpakkingen en transport door heel Europa. Vier jaar geleden werd het bedrijf gestart met 25 werknemers, inmiddels zijn er dagelijks honderden medewerkers.

Glencore is ’s werelds grootste handelaar in grondstoffen. Sinds anderhalf jaar zorgt Graaco voor de distributie van de lading en organisatie van de transporten. Door de grain terminal is een snellere toelevering aan de afnemers gewaarborgd. De Boer Staalbouw uit Leek bouwde het pand. Treinen uit Oost-Europa lossen er onder meer maïs en tarwe. De producten worden vooral geleverd aan Duitse mengvoederbedrijven in het Emsland. Glencore is enthousiast over de mogelijkheden die het Europark biedt en laat meerdere treinen per week uit Oost-Europa en vanuit Rotterdam naar Coevorden rijden.