Plannen voor nieuwe toeristische trekpleister haalbaar

Laar - Het is financieel haalbaar om een zomp te laten varen op de Vecht. Dat is de belangrijkste conclusie van het haalbaarheidsonderzoek Vechtzomp. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de gemeenten Hardenberg, Coevorden en Emlichheim.

Dit werd medegedeeld tijdens een bijeenkomst eerder vandaag bij de molen van Laar, waar ter illustratie een miniatuurmodel van een zomp te bekijken was.

Het is financieel haalbaar om een zomp te laten varen op de Vecht. Dat is de belangrijkste conclusie van het haalbaarheidsonderzoek Vechtzomp. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de gemeenten Hardenberg, Coevorden en Emlichheim.

Toerisme

Daarmee krijgt deze regio er een toeristische trekpleister bij. Zompen zijn kleine vrachtschepen, die over de Vecht voeren tussen Duitsland en Nederland. Er komen twee zompen: de ene die vaart vanaf Laar en de ander die vanaf Gramsbergen vaart. Er zijn onderzoeken gepleegd aan beide zijden van de grens, die dus gunstig hebben uitgepakt. De opbrengsten komen uit de entreekaarten voor de zomp, verkoop van souvenirs en het aanbieden van arrangementen. Ook zijn de zompen te huur

De drie gemeenten hebben, met financiële ondersteuning van Interreg, BTE en Grontmij,
opdracht gegeven om onderzoek te doen naar de haalbaarheid van de Vechtzomp als toeristisch product.  Aan beide zijden van de grens werd onderzoek gedaan gezien het verschil in regelgeving in Nederland en Duitsland.

Het aandeel van de gemeente Coevorden in dit project bestaat uit de bekostiging van een derde deel van het onderzoek, dat in totaal 10.000 euro kostte.

Subsidies

Om de investering te bekostigen, worden geen leningen aangegaan. Er wordt getracht zoveel mogelijk subsidie binnen te halen. Om het project te laten slagen moeten aan beide zijden van de grens investeringen worden gedaan. Er moet uiteraard een zomp worden gebouwd, waarvan de kosten worden geraamd op 125.000 euro, en er moet een boothuis komen. Er is gekozen voor een drijvend boothuis om de kosten binnen de perken te houden. Voor de zomp komt een Europese aanbesteding.

Aan Duitse zijde is al hard gewerkt om subsidies binnen te halen. Samtgemeinde Emlichheim heeft aanvragen ingediend. ‘Daarmee’, aldus burgemeester Kösters, kan een groot deel van de investering worden betaald. De cofinanciering moet komen vanuit Landkreis Grafschaft Bentheim, stichtingen en uit eigen middelen van Samtgemeinde Emlichheim. Binnenkort komt er uitsluitsel van de EU over subsidiebijdragen.’ Daarmee zijn er wel enkele verplichtingen: het boothuis moet er in mei 2014 zijn, de zomp aan Duitse zijde moet in mei 2015 klaar zijn. Voor het varen met de zomp moet een permanente vergunning voor het varen op de Vecht aan Duitse zijde worden aangevraagd.

Wethouder René de Vent van de gemeente Hardenberg liet weten in overleg te zijn met de provincie Overijssel over subsidiemogelijkheden. Daarnaast wordt bekeken of lokale en regionale ondernemers willen meehelpen. De Rabobank heeft reeds toegezegd te willen bijdragen.

 

Vorig jaar ontstond tijdens een excursie in het kader van de grensoverschrijdende Vechtdalstrategie het idee tussen Daniela Kösters, burgemeester Samtgemeinde Emlichheim, en wethouder Jannes Janssen van de gemeente Hardenberg het idee om deze vaarmogelijkheid nieuw leven in te blazen. Daartoe werden de Stichting Historische Culturele Kring Gramsbergen en de Mühlenverein Laar benaderd om te bekijken. Het betreft een toeristische vaarverbinding tussen Gramsbergen en Laar over een traject van 6,5 kilometer. Dit traject kan worden uitgebreid met vaartochten naar Coevorden, Hardenberg en Emlichheim. ‘Al is Emlichheim nog toekomstmuziek’, aldus burgemeester Kösters.

Tot ver in de 19e eeuw speelde de Vecht een belangrijke rol in de scheepvaart. Al in de 12e
eeuw waren er zompen. Dit zijn kleine vrachtschepen die over de Vecht voeren tussen
Duitsland en Nederland.

In Laar neemt de Mühlenverein de realisatie van de zompvaarten op zich, hierin bijgestaan door de VVV Emlichheim en Samtgemeinde Emlichheim. De gemeente Emlichheim wordt eigenaar van de zomp, steiger en het boothuis. In Gramsbergen wordt een nieuwe stichting opgezet voor de exploitatie van de zomp.