Raad stemt in met financiering spoorboog en stationsgebied

Coevorden – De gemeenteraad ging gisteravond akkoord met het collegevoorstel betreffende de financiering voor de aanleg van de spoorboog en de aanpak van het stationsgebied. Het gaat om een totale investering van 36 miljoen euro.

 

Wel vroeg de raad aandacht voor de woorden van inspreker van Jan Wemeijer namens de Industriële Vereniging Coevorden voor de breedte van de doorvaart voor schepen.

Het geld is afkomstig uit de zogenoemde RSP-gelden vanwege het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn. Voorwaarde is, dat de gemeente van de 36 miljoen zelf 7,55 miljoen euro bijdraagt. Bovendien moet het geld worden besteed aan spoor en directe omgeving. Sinds 2009 reserveert de gemeente daarvoor jaarlijks bijna 350.000 euro. Met het besluit van gisteravond wordt de jaarlijkse bijdrage verlengd tot 2037.

De spoorboog houdt in dat er bij de Mars vanaf het spoor een spoorbrug over het kanaal komt en afbuigt naar het Europark voor een directe verbinding met de Bentheimer Eisenbahn. De goederenoverslag zal toenemen en daardoor ook de werkgelegenheid. Bovendien verdwijnt het rangeren van goederentreinen uit het centrum.

De spoorboog kan worden onderverdeeld in een wachtspoor, een spoorbrug en een spoorverbinding tussen brug en de Euroterminal Coevorden. Er komt een tweede spoor over een lengte van anderhalve kilometer. Bij de aftakking wordt een zogenoemd wachtspoor aangelegd. De trein kan op volle snelheid de reguliere spoorbaan verlaten om vervolgens af te remmen. Er komt een spoorbrug van circa 50 meter.

Breedte doorvaart

Jan Wemeijer wees met name op de Bentheimer Spoorbrug. ‘De breedte van de doorvaart baart mij zorgen. Er wordt steeds gesproken over 8 meter waar Overijssel steeds 8,5 meter hanteert. De drie sluizen in het kanaal Coevorden-Almelo  hebben ook een breedte van 8,5 meter. In het hele beleid  De Bentheimer spoorbrug heeft echter een breedte van 6.90 meter.

Volgens de provincie is de huidige breedte voldoende, zo liet wethouder Geert Roeles weten, al zegde hij toen na te vragen waarom de provincie heeft gekozen voor de huidige breedtes. Overigens is de gemeente wel verantwoordelijk voor het eindconcept en de eindregie.

Diverse raadsleden vroegen naar de financiële gevolgen van verbreding van de doorvaart, maar daarover kon geen duidelijkheid worden gegeven. ‘In de huidige omstandigheden’, aldus Roeles, ‘kunnen we het binnen het getelde budget realiseren. Bij aanpassingen is dat zeker niet gegarandeerd.’

Ad Merts van D66 noemde het raar om je eigen flessenhals voor de toekomst te creëren.