Schip verwelkomd in haven

Coevorden - Wethouder Geert Roeles en het havenbedrijf verwelkomden vanochtend het eerste schip in een reeks van schepen in de haven op het Europark. Het schip 'Gratias' van schipper Klaas Bakema en zijn vrouw kwam uit Delft naar Coevorden.

Het schip vervoert vloeibare kali voor de landbouw voor meststoffenbedrijf Van der Stelt uit Beverwijk. De stoffen worden in Coevorden gelost en per tankwagen rechtstreeks naar landbouwers vervoerd. het schip komt tweemaal per week naar Coevorden. 'Het varen ging goed, er waren geen noemenswaardige problemen. De diepgang is met name een aandachtspunt, maar daar wen je wel aan', aldus Bakema. Namens Van der Stelt was Cees de Lange aanwezig. Hij is logistiek manager van het bedrijf. Ook René Guit van Nijhof Wassink was van de partij.
De haven van Coevorden is in 2004 door een publiek private onderneming aangelegd. Het openbare deel van de kades wordt geëxploiteerd door havenbedrijf 'Inlandport Coevorden-Emlichheim', dat eigendom is van twee logistieke bedrijven: de Bentheimer Eisenbahn en Nijhof Wassink. De bedrijfsvoering is in handen van Nijhof Wassink. Dat bedrijf ligt direct aan de haven en heeft er een eigen kade in de Coevorder haven. De haven wordt ontsloten door het Kanaal Coevorden-Almelo. Bij Almelo sluit het kanaal aan op de grotere vaarwegen naar het westen en zuiden. Het kanaal is nu berekend op schepen van maximaal 700 ton. De vaartijd van Rotterdam en Amsterdam is circa 18 uur.
Binnenvaart op de kleinere vaarwegen kan naast railtransport bijdragen aan de afvoer vanuit de zeehavens naar het achterland. Rotterdam heeft dat achterland de komende jaren hard nodig.