Blauwe zone in deel centrum

Coevorden - Nog dit jaar wordt het gereguleerd parkeren ingevoerd in de stad Coevorden. Dat houdt in dat voor tweehonderd parkeerplaatsen een blauwe zone wordt ingevoerd. Dat staat in het vanochtend gepresenteerde nieuwe mobiliteitsplan.

Voor tweehonderd parkeerplaatsen in het centrum geldt dus kortparkeren en is een parkeerschijf nodig. Binnen de stadsgrachten, zo heeft de gemeente berekend, zijn er 1956 parkeerplaatsen. ‘Daartoe behoren ook de ‘verborgen’ parkeerplaatsen, dus langs straten en in woonwijken’, aldus Marc Pothof van de gemeente.

De blauwe zone gaat gelden op de Markt, een deel van de Weeshuisweide, de Gansehof en bij het Aleida Kramer Verpleeghuis en de Burgemeester Gautiersingel.

De komende jaren is het betaald parkeren zeker van de baan. ‘Maar dat kan bij een later college natuurlijk wel weer een rol gaan spelen’, aldus wethouder Ruud Wilting.


Een blauwe zone voor kortparkeren geldt al wel bij het Bastion en het gemeentehuis aan de Aleida Kramersingel. In het mobiliteitsplan concludeert de gemeente, dat de parkeerruimte op de Gedempte Haven en de Weeshuisweide in hoofdzaak wordt gebruikt door mensen die in de binnenstad werken. Die parkeerplaatsen moeten juist beschikbaar zijn voor bezoekers en bewoners. Verwezen wordt naar de parkeerplaats op De Pampert voor langparkeerders.

'Dit parkeerterrein als enige gebruiken als langparkeerterrein is onvoldoende, omdat de loopafstanden naar de westzijde van het centrum te lang zijn. Daarom komt er een locatie voor langparkeren aan die westzijde, namelijk De Holwert, als de verbinding tussen centrum en bedrijventerrein is gerealiseerd.

Bewegwijzering is nog steeds een punt van aandacht. Dat is met name het geval voor bezoekers aan het centrum als onder andere de herinrichting van de Van Heutszsingel klaar is. 'Er moet aandacht zijn voor een goede parkeerroute. En ja', erkent Pothof desgevraagd, 'daar is nog een spanningsgebied.'

Naast de maatregelen op het gebied van parkeren wil de gemeente het gebruik van fietsen en openbaar vervoer bevorderen. 'We willen onder meer', vertelde Marc Pothof, 'OV-fietsen introduceren, meer fietsenstallingen realiseren en bushaltes toegankelijker maken.'

Een blauwe zone voor kortparkeren geldt al wel bij het Bastion en het gemeentehuis aan de Aleida Kramersingel. In het mobiliteitsplan concludeert de gemeente, dat de parkeerruimte op de Gedempte Haven en de Weeshuisweide in hoofdzaak wordt gebruikt door mensen die in de binnenstad werken. Die parkeerplaatsen moeten juist beschikbaar zijn voor bezoekers en bewoners. Verwezen wordt naar de parkeerplaats op De Pampert voor langparkeerders. 'Dit parkeerterrein als enige gebruiken als langparkeerterrein is onvoldoende, omdat de loopafstanden naar de westzijde van het centrum te lang zijn. Daarom komt er een locatie voor langparkeren aan die westzijde, namelijk De Holwert, als de verbinding tussen centrum en bedrijventerrein is gerealiseerd.

Bewegwijzering is nog steeds een punt van aandacht. Dat is met name het geval voor bezoekers aan het centrum als onder andere de herinrichting van de Van Heutszsingel klaar is. 'Er moet aandacht zijn voor een goede parkeerroute. En ja', erkent Pothof desgevraagd, 'daar is nog een spanningsgebied.'

Naast de maatregelen op het gebied van parkeren wil de gemeente het gebruik van fietsen en openbaar vervoer bevorderen. 'We willen onder meer', vertelde Marc Pothof, 'OV-fietsen introduceren, meer fietsenstallingen realiseren en bushaltes toegankelijker maken.'

Zie verder: www.coevorden.nl/mobiliteit