Links kopen: helpt dat voor je vindbaarheid online?

Aangeboden door: linkbuildingmasters.nl

Er is veel dat je kunt doen om met je website beter vindbaar te worden op het wereldwijde web. De wereld van zoekmachine optimalisatie is echter ingewikkeld dus veel ondernemers kiezen om het hele proces uit te besteden.

Links kopen is één van de manieren om zonder veel moeite hoger in Google te komen. Maar hoe werkt dat? En hoe slim is linkbuilding uitbesteden eigenlijk?

Zoekmachine optimalisatie: wanneer het nodig is

Op je website bied je een product of dienst aan. Het is dus belangrijk dat je potentiële klant jouw website kan vinden, bijvoorbeeld via Google. Alle maatregelen die je neemt om dat te bereiken, noemen we zoekmachine optimalisatie. Die maatregelen zijn uiteenlopend. Denk bijvoorbeeld aan:

  • technische verbeteringen aan je website voor sneller gebruik
  • het verhogen van gebruiksvriendelijkheid
  • optimaliseren van tekst, beeld en video aan de hand van wat bezoekers willen
  • plaatsen van links, vanaf andere plekken op het internet naar jouw website toe

Zoekmachine optimalisatie is de moeite waard om eens onder de loep te nemen. Doorgaans heb je namelijk concurrentie en wil je er alles aan doen om hoog in de zoekresultaten van Google te verschijnen. Hoe meer concurrentie je hebt, hoe belangrijker dat is. 

Wanneer jouw product of dienst een niche betreft dan wordt je online sneller gevonden dan wanneer je schoenen verkoopt. Er zijn immers duizenden schoenenwinkels online te vinden. Kortom: hoe algemener je product of dienst, hoe belangrijker zoekmachine optimalisatie is. 

Uitbesteden of zelf doen

Wanneer je een beetje technisch bent dan kun je veel maatregelen voor zoekmachine optimalisatie zelf nemen. Het technische en inhoudelijke aspect van een website kun je natuurlijk ook uitbesteden aan een webdesigner of tekstschrijver. Linkbuilden is echter een ander verhaal Linkbuilding uitbesteden is in vrijwel alle situaties de meest voordelige optie. 

Waarom je een linkprofiel niet zelf maakt

Linkbuilding bestaat uit het plaatsen van links. Het gaat dan om links tussen je eigen webpagina’s maar ook links naar andere websites en vooral: links vanaf andere websites naar jouw site. Dat laatste is moeilijk te realiseren zonder hulp. Dat is dan ook waarom steeds meer ondernemers links kopen. Een compleet linkprofiel moet uit alle drie de soorten links bestaan. Bij een online marketingbureau klop je aan voor backlinks naar jouw website. Zij plaatsen dan links naar je site toe vanaf relevante, autoritaire websites. 

Wat kost zo’n link?

Een link naar jouw website kun je niet zomaar overal plaatsen. Als je wil dat links positief bijdragen aan je positie in Google dan moeten ze van relevante websites komen. Die websites moeten bovendien een connectie hebben met jouw onderwerp. Een backlink kun je al kopen voor een paar euro. De vraag is echter of dat de meest waardevolle link is. 

Veelgemaakte fouten

Helaas maken nog altijd veel ondernemers de fout dat ze zoeken naar de goedkoopste links. Als deze backlinks naar jouw site toe vervolgens amper waarde hebben in de ogen van Google dan heb je er echter niks aan. Dat is weggegooid geld. Je kunt dus beter kijken naar de kwaliteit van de links en het bedrijf dat ze plaatst.

Kijk naar het portfolio van een bedrijf. Vraag om succesverhalen en bekijk reviews van andere ondernemers. Zijn hun websites inderdaad beter vindbaar? Het belangrijkste is om geduld te hebben. Het opbouwen van een sterk linkprofiel kost tijd.