Dorpen zien kans voor elektrische deelauto: Sleen en Dalen mikken op dit najaar

De deelauto rukt op naar het platteland. Dorpen als Sleen en Dalen maken zich sterk voor zo’n voorziening, die al bestaat in Noord-Drenthe (Roden, Een en Vries) en verschillende plaatsen in Groningen.

Het bedrijf EasyDriving in Midwolde heeft inmiddels tien elektrische deelauto’s rijden in de stad Groningen. ,,Daar is het een groot succes’’, zegt eigenaar Harm Nienhuis, tevens garagehouder in Midwolde. Vanwege de grote doelgroep en het gegeven dat mensen in de stad minder vaak een auto bezitten dan in dorpen, was dat geen verrassing.

,,Maar we zien juist ook mogelijkheden in kleinere plaatsen. Er zijn nogal wat mensen die een tweede auto op de oprit hebben staan die nauwelijks wordt gebruikt, terwijl de kosten wel gewoon doorlopen. Voor hen is een deelauto een uitkomst. De auto staat doorgaans centraal in het dorp gestald, bij een elektrische laadpaal. Ze kunnen de auto via een app reserveren’’, zegt Nienhuis.

Wat kost het?

Wie gebruik wil maken van de auto moet eerst lid worden. EasyDriving vraagt daarvoor 5 euro per maand. Een Nissan Leaf kost bij dit bedrijf vervolgens 2,75 euro per uur, of 27,50 euro per dag. Per gereden kilometer komt daar nog eens 5 cent bovenop, met een toeslag van 20 cent per kilometer voor wie per uur meer dan 20 kilometer aflegt. Per gehuurde dag geldt die toeslag vanaf 200 kilometer.

Zijn er rond de tien belangstellenden in een dorp of buurt, dan is de interesse van EasyDriving gewekt. Nienhuis: ,,We kunnen niet ergens een auto plaatsen die maar twee keer in de maand wordt gebruikt. Maar bij een paar keer in de week zijn er voor ons wel mogelijkheden. De deelauto is nog geen groot succes in kleinere dorpen, maar we gaan er wel mee verder. Je moet mensen de tijd geven om op de hoogte te raken van deze mogelijkheid. We zien juist ook veel potentie in wijken, waar soms de tweede auto wekenlang stilstaat bij huis.’’

In Sleen tien gezinnen

In Sleen zijn er rond de tien gezinnen die concrete belangstelling hebben voor de deelauto. ,,Het is de bedoeling dat de auto wordt gestald in het dorpshart’’, zegt Geke Mennink, die zich sterk maakt voor het project. Ze maakt deel uit van de werkgroep die Sleen wil verduurzamen, een van de speerpunten uit de donderdag gepresenteerde dorpsvisie.

,,Sommige belangstellenden rijden maar duizend kilometer per jaar. Dan is het bezitten van een eigen auto een dure zaak. Anderen gebruiken hun tweede auto zelden, dus voor hen zou zo’n deelauto ook een uitkomst zijn. Maar er zijn ook mensen die juist behoefte hebben aan een derde auto binnen het gezin’’, weet Mennink.

EasyDriving is in beeld voor Sleen, maar er zijn ook andere bedrijven als Mobiliteit van Ons actief op dezelfde markt. ,,Er is nog geen keuze gemaakt’’, zegt Mennink, die denkt dat de deelauto dit najaar een feit is in Sleen.

Ook Dalen denkt aan eind dit jaar

In Dalen zet de werkgroep Duurzaam Dalen zich in voor de elektrische deelauto. ,,Ook wij gaan uit van eind dit jaar’’, zegt Peter Gras van de werkgroep. ,,EasyDriving heeft bij de gemeente een aanvraag gedaan voor een elektrische laadpaal bij dorpshuis De Spinde. Dat wordt dan de vaste standplaats van de deelauto. Samen met Sleen heeft Dalen bij de gemeente Coevorden gevraagd om een overbruggingskrediet. Wij denken namelijk dat als de auto er eenmaal is, de belangstelling zal toenemen. Mensen moeten er eerst even weet van hebben. Zien doet volgen.’’

Gras denkt dat door de coronacrisis de kansen juist stijgen voor de deelauto. ,,Nu thuiswerken maandenlang de norm was en niet meer zal verdwijnen, worden auto’s minder vaak gebruikt. Juist ook tweede auto’s.’’