Fietspad langs De Loo tussen Coevorden en Dalen wordt na de zomer verbreed

Drie belangrijke toegangswegen in Coevorden en Dalen worden na de zomer flink aangepakt. De maximumsnelheid gaat omlaag, de wegen worden veiliger gemaakt en het fietspad langs De Loo wordt verbreed.

Aan beide kanten van De Loo, een belangrijke fietsverbinding tussen Dalen en Coevorden, ligt nu nog een smal fietspad. Straks wordt het pad aan de kant van de spoorlijn verbreed, waarna fietsers in twee richtingen over het pad kunnen rijden. Het pad aan de westzijde blijft zoals het is.

‘Een flinke verbetering voor fietsers’

,,Het reguliere onderhoud aan deze straten in Dalen was voor ons aanleiding om ook te kijken naar de verkeersveiligheid”, zegt wethouder Jeroen Huizing. ,,Samen met de verkeerswerkgroep Dalen hebben we een plan gemaakt waarmee je met kleine ingrepen het een stuk veiliger kunt maken. De verbreding van het fietspad aan De Loo is een flinke verbetering voor fietsers.”

Nieuwe bestrating

De weg tussen Dalen en de spoorwegovergang wordt opnieuw bestraat met klinkers die er nu liggen. De rijbaan wordt iets versmald om de wortels van de eikenbomen voldoende ruimte te geven.

Ook wordt de bocht nabij de spoorwegovergang veiliger, zodat spoorvorming en een glad wegdek bij regen tot het verleden behoren.

Wat staat de Looweg te wachten?

Bij de Looweg worden de kruispunten aangepast, maar niet verhoogd. Met uitzondering van de kruising met De Loo, die in de nieuwe situatie een stervorm krijgt. Verkeer van rechts heeft vervolgens voorrang en mag daar voortaan niet harder dan 60 kilometer per uur rijden. Met de maatregelen houdt de gemeente rekening met landbouwverkeer.

Wat staat De Bente te wachten?

Ook De Bente, tussen de komgrens Dalen en de kruising met Achterbente, wordt aangepakt. De verhoging op de bebouwde grens van Dalen wordt enkele tientallen meters verplaatst richting Dalen, zodat fietsers dan makkelijker kunnen oversteken.

De verharde rijbaan wordt smaller gemaakt en krijgt aan beide kanten brede fietsstroken. Ook komt er aan de zijde van de molen De Bente een voetpad, terwijl er aan de andere zijde een groenere berm ontstaat.

Molen ‘hangt’ voortaan niet meer boven de weg dankzij boog

Ter hoogte van de molen wordt de situatie ook aangepast. De middengeleider verdwijnt en de rijbaan wordt in een boog gelegd. Hierdoor komt de omloop van de molen niet meer boven de rijbaan te hangen. De boog wordt ingevuld met kleurvakken met geel, blauw en zwart, de kleuren van Dalen. De maximumsnelheid blijft 30 kilometer per uur.

Als alles volgens planning verloopt zijn de werkzaamheden eind 2020 klaar.