Column Roelie Lubbers | Denken zonder kaders

Covid-19 brengt enorm veel narigheid. Het water staat bij veel bedrijven gevaarlijk hoog, niet alleen in de culturele sector. Managers gaan de crisis te lijf met liquiditeitsplanningen, turnaroundmanagement, vernieuwde marketingplannen, alternatieve businessmodellen en sterk leiderschap.

Goed bedoeld, maar wordt het niet tijd iets te doen wat je normaal niet zou doen? Door corona is immers de context veranderd, we kunnen niet meer gewoon terug. Het wordt nooit meer zoals het was. Waar bedrijven met een vast patroon van handelen en denken en geautomatiseerde systemen graag de oplossingen binnen de bestaande regels en protocollen zoeken, moeten ze nu meer denken zonder kaders. En wie kunnen dat nou beter dan kunstenaars?

Het belang van de kunst wordt sowieso onderschat. De basis van alles wat je om je heen ziet, ligt immers in de kunsten: de vormgeving van jouw meubelen, de snit van kleding en het design van de auto. En wat dacht je van films die je kijkt en de boeken die je leest in deze coronatijd? Of het ontwerp van jouw smartphone, de foto’s op Instagram en de poster aan de muur.

Het wordt volgens diverse kunstenaars tijd dat bedrijven hen meer inzetten, onder meer voor veranderingsexercities. Als ze het zelf niet meer weten, is daar het creatieve brein uit de kunst. Natuurlijk moeten organisaties risico’s beheersen en aan kwaliteitseisen voldoen. Als registeraccountant zal ik de laatste zijn die zegt dat die opgetuigde systemen overboord moeten, maar kunstenaars kunnen met hun verbeeldingskracht organisaties leren om anders te kijken en te denken en leren om te gaan met problemen en uitdagingen. Ik zou bij deze zeggen: pak dan gelijk de grondstoffenschaarste, het klimaatprobleem en de overbevolking aan. Een hele kunst!

Reageren? Stuur een e-mail naar culturelegemeente@coevorden.nl of bezoek www.coevorden.nl/culturelegemeente voor meer informatie.