Spoortunnel Coevorden opent donderdag: vanuit het centrum onder het spoor lopen naar het EDS-plein

De tunnel onder het spoor bij station Coevorden gaat komende donderdagmiddag open.

De bouw van de betonnen tunnelbuis begon in november 2018, waarna vorig jaar april de constructie onder het spoor werd geplaatst. Voor het plaatsen van de tunnel is ruim 2500 kubieke meter zand afgegraven.

Het vernieuwde stationsgebouw opende de deuren vorig jaar zomer, terwijl in november vorig jaar aan de kant van het EDS-plein van bedrijventerrein Holwert trappen werden geplaatst.

De tunnel is toegankelijk voor voetgangers, maar ook voor fietsers - mits zij hun tweewieler aan de hand meenemen. Voor fietsers komen er in de loop van dit jaar stallingen aan de Holwert-kant; auto’s kunnen daar inmiddels wel parkeren. Aan het Stationsplein is een nieuwe stalling aangelegd, waarin ruimte is voor 238 fietsen, maar ook 28 kluizen voor reizigers zijn ondergebracht.

Vonkentunnel

Naast de opening van de voetgangerstunnel wordt ook het kunstwerk Vonkentunnel van Hans Muller onthuld. De kunstenaar liet zich inspireren door de explosieve geschiedenis van Coevorden. ,,Wie straks de tunnel inloopt, ziet grote vonken van een explosie’’, zei Muller eerder. ,,Die worden steeds kleiner, en verdwijnen vervolgens in een zwart gat. Nog een uitgang dus, naast twee uiteinden van de tunnel.’’

Met het opknappen van het stationsgebied wil de gemeente het oude stadshart (via de Friesestraat) beter met het Stationsplein verbinden. Twee jaar geleden werden de definitieve plannen daarvoor gepresenteerd, met daaraan een prijskaartje van 15 miljoen euro. De opknapbeurt is gefinancierd uit het zogenoemde RSP-fonds, geld dat ook Coevorden kreeg vanwege het afblazen van de Zuiderzeelijn. Coevorden besteedde eerder al uit hetzelfde potje de spoorboog à 21 miljoen op het Europark.

Uiterlijk begin 2021 zijn alle werkzaamheden rondom het stationsgebied afgerond.