Coevorden loopt niet warm voor auto's in binnenstad

Wat past in mijn straatje? De Coevorder binnenstad mag het zeggen. Met soep en broodjes lokt de gemeente deze week winkeliers, pandeigenaren en bewoners naar de raadszaal.

Hoe moet onze stadsvloer er uit zien? Passen bomen in het straatbeeld? Zo ja welke? Hoe denken wij over een terugkeer van auto’s? Bentheimerstraat en Sallandsestraat mochten gisteravond zich er het eerst over uitspreken. Woensdagavond is de Friesestraat aan zet.

Zutphen als inspiratiebron

Ter inspiratie schotelt ingenieursbureau Sweco - de voormalige Grontmij - een aantal schetsontwerpen voor, waarna bewoners in groepjes van gedachten kunnen wisselen. Zutphen, een historische stad die zich net als Coevorden kenmerkt door een stratenpatroon met radialen die in het stadshart uitmonden, diende als voorbeeld. ,,Zutphen schittert in eenduidigheid qua gebruik van materiaal”, legde Hans Praamstra van Sweco uit.

In Coevorden wordt de stem van het volk zeer serieus genomen. ,,Het zou mooi zijn als per straatdeel bewoners het met elkaar eens zijn. Is er een gemene deler, dan wordt dat het ontwerp”, zegt Gert van der Kooi.

Sallandpassage krijgt stempel woongebied

Namens de gemeente speelt hij een centrale rol bij de op handen zijnde facelift van de Coevorder binnenstad. Meer concentratie van winkels dichter bij het stadshart in combinatie met het bestempelen van andere straatdelen tot woongebied wordt ingezet als wapen tegen versnipperde leegstand. Zo krijgt de voormalige Sallandpassage het predicaat woongebied. ,,Wie een winkelpand heeft maar daar wil wonen kan aanspraak op subsidie maken.”

`Er hoeven maar een paar van die gekken langs te scheuren en er vallen doden’

Maar gisteravond ging het dus vooral om het straatbeeld. Willen we de klok terugdraaien en autoverkeer toestaan in de Bentheimerstraat en Sallandsestraat? De meerderheid van de Coevordenaren lijkt daar niet warm voor te lopen. Van de 6 gespreksgroepjes die de Bentheimerstraat vertegenwoordigden, waren 5 tegen. Wat 3 van die groepen betreft mag de gemeente nog wel een stapje verder gaan door ook de kruising Bentheimerstraat-Rijnsestraat te sluiten voor doorgaand verkeer. ,,Er hoeven maar een paar van die gekken langs te scheuren en er vallen doden”, sprak een van de omwonenden zijn grote zorgen uit. ,,Jongeren zorgen vooral in het weekend voor levensgevaarlijke situaties”, sprak een ander. ,,De kruising moet alleen toegankelijk worden gemaakt voor omwonenden”, opperde een derde.

`Zootje met geparkeerde auto’s’

Auto’s in het straatbeeld? Een ondernemer aan de Bentheimerstraat kan het zich niet voorstellen. ,,Toen in 2010 de straat werd gesloten voor autoverkeer was op Facebook 85% van de bewoners voor. Het was toen vooral een zootje met geparkeerde auto’s voor de deur.”

Het gros van de bewoners wil groen in de straat. Waar de ene groep inzet op gevelbeplanting, opteert de tweede voor bomen. En de derde tekende met rood viltstift grote bloembakken in op het ontwerp. ,,In de zomermaanden mooie bloemen er in en in het naseizoen kun je ze in kerstsfeer brengen.”

Vol gekalkte ontwerpschetsen met plakbriefjes en emoticons, ideeënbriefjes en flipovers was de rijke oogst waarmee manager van der Kooi donderdag de balans opmaakt met de andere betrokken partijen. Begin februari krijgt de bevolking tekst en uitleg over het definitieve plan, in mei moet de aanbesteding rond zijn en de uitvoering is gepland in de periode juni tot september.