Leerkrachten Van Royenschool in Schoonoord volgen cursus woordenschat

Wie de Van Royenschool in Schoonoord binnenloopt, ziet dat de toegangsdeur van iedere klas is omgetoverd tot woordendeur.

Dat komt voort uit de cursus woordenschat die leerkrachten van alle groepen in de afgelopen periode volgden.

,,Het is inmiddels meer dan genoeg bewezen, dat kinderen die veel lezen een grotere woordenschat hebben, maar liefst viermaal zo groot, dan die van kinderen die niet of nauwelijks lezen”, zegt leerkracht Gonda Slüter van groep 7/8 van de basisschool in Schoonoord. ,,Hierdoor doen deze kinderen het beter op school en zullen volgens lector-emeritus Effectief taal en leesonderwijs Kees Vernooy ook daarna een hogere vorm van voortgezet onderwijs volgen.”

‘Wat kon er meer en beter?’

Binnen de Van Royenschool was volgens Slüter al sprake van een taalrijke leeromgeving, maar het team vond dat één en ander misschien nog wel beter kon. ,,Vooral bij begrijpend lezen moet 90 procent van de woorden uit de tekst bekend zijn, anders zal de tekst niet, of niet goed begrepen worden. Er werd al veel voorgelezen in de groepen, er werd al veel gepraat met de leerlingen. De leerlingen lazen al iedere dag in hun eigen boek. Maar wat kon er meer en beter?”

Cursus woordenschat

Het team meldde zich aan voor een cursus woordenschat van onderwijsinstelling Cedin uit Drachten. ,,Onder leiding van adviseur Piers van der Sluis zijn vier bijeenkomsten gehouden, waarin wij leerden hoe we op een leuke manier een grote rol kunnen spelen in de ontwikkeling van de woordenschat.”

Woordenschatlessen beperken zich niet alleen tot het aanleren van nieuwe woorden, zegt Slüter. ,,Er moet een woordenschatcultuur in de klas ontwikkeld worden. Verdieping van woordenschat, de betekenisrelaties van woorden, kennis van woorden, visualiseren (zichtbaar maken) van woorden en hun relatie en het aanbieden van strategieën om woorden te leren en te onthouden.”

Inmiddels is de cursus afgesloten en worden de resultaten in de praktijk gebracht. ,,De reacties variëren van ‘Ik wil er meteen mee aan de slag’ tot ‘Er werd tijdens de cursus heel goed ingespeeld op de vragen van juist dit team, waardoor alles betekenis kreeg en we direct aan de slag konden’.”