Gedeputeerde Brink over N34: ‘Er wordt a hell of a job verricht’

Dalen / regio - In Informatiecentrum Hunebed Highway op bedrijventerrein Het Kleine Veld in Dalen gaf gedeputeerde Henk Brink maandagochtend een beeld van de lopende en komende projecten op de N34, de Hunebed Highway.

Tijdens deze bijeenkomst ondertekenden Henk Brink en directeur Gertjan Veldkamp van aannemer BAM het contract voor de verdubbeling van de N34 tussen Coevorden-Noord en klaverblad Holsloot. Voordat Brink aan het overzicht begon, deelde hij een compliment uit aan al degenen die zich inzetten voor de projecten. ‘Er wordt a hell of a job verricht.’

Momenteel wordt hard gewerkt bij Klooster bij Coevorden. Eind mei van dit jaar is het viaduct gerealiseerd. 'Onlangs zijn daarvoor de leggers geplaatst', aldus Brink. Het vervolg is het traject Coevorden-Noord tot klaverblad Holsloot, waar momenteel archeologisch onderzoek plaatsvindt.

Aannemer BAM gaat aan de slag met de uitwerking van het traject. In de zomer houdt BAM een inloopbiijeenkomst, waarna de uitvoering in september 2019 van start kan gaan. In het vierde kwartaal van 2020 moet dit traject gereed zijn. Directeur Gertjan Veldkamp van vervoer Oost Wegen van BAM Infra toonde zich uiteraard verheugd over het feit, dat zijn bedrijf is uitgekozen.

Al snel volgt het gedeelte tussen Emmen-West en de Frieslandroute (N381) en de rondweg Emmen (N391). De aannemer is nog niet bekend, maar dat zal in mei duidelijk worden. In november gaat hier de schop de grond in. Er wordt naar gestreefd deze plannen in het tweede kwartaal van 2021 te hebben gerealiseerd.

Afgelopen week deed de Raad van State uitspraak over de aansluiting nabij Klijndijk. De provincie mag de gelijkvloerse kruising Odoorn-Noord afsluiten. De verwezenlijking van de planne start hier in 2020 en moeten eind 2021 zijn afgerond.

Daarna staat de gedeeltelijke verdubbeling naar De Punt op de lijst van projecten. Brink keek ook al voorzichtig vooruit naar het kruispunt in Gieten. ‘Daarvoor komt een alternatief, maar gezien de complexiteit zou dan één van de laatste projecten kunnen worden.’